wtorek, 17 marca 2015

Fragosikia :) Smaczna i zdrowa opuncja figowa!

#Mieszkam tu.

'W czwartkowym menu będzie kurczak z owocami kaktusa’ – powiedziałam na głos i skierowałam wzrok w kierunku mojego Theo, który akurat w tym czasie z wielką pasją śledził mecz.
(Nigdy wcześniej nie jedliśmy dania z dodatkiem opuncji figowej, także byłam ciekawa jego reakcji. Chciałam wiedzieć, co on na to ) Reakcji nie było. Oczywiście! Czy można zwrócić na siebie uwagę faceta, który z zainteresowaniem ogląda piłkę nożną?
Po chwili powtórzyłam zdanie:
‘W czwartkowym menu mamy kurczaka z owocami kaktusa’
Odpowiedział pytaniem:
‘Z jakimi owocami?
‘Z owocami kaktusa z tego co rośnie niedaleko nas na wzgórzu.'
'Aaaa... fragosikia (φραγκοσυκιά)
Fragosikia.

czerwony owoc opuncji na zielonym liściu kaktusa


krzak kaktusów z owocami


Owoce opuncji figowej pokryte są kolczastym meszkiem, także dla własnego dobra należy zrywać je w rękawicach;) Kolcami pokryte są też i liście (jak to u kaktusów jest w zwyczaju :-) które zapewniają roślinie ochronę przed nadmiernym parowaniem oraz  intruzami np. takimi jak ja ;)

rozdziobane przez ptaki owoce fragosikii


  • Uważa się, że na jednej opuncji rośnie przeciętnie od 100 do 200 owoców. W zależności od gatunku kolor owocu może być żółty, bladozielony, czerwono - różowy lub żółty.
  • Owoce doskonale sprawdzają się w upalne dni jak i również we wszelkiego rodzaju dietach odchudzających. (Po zjedzeniu przez kilka długich chwil nie czuć pragnienia, ponieważ opuncja jest bardzo orzeźwiająca i sycąca.) Owoc jest słodki z delikatną nutą kwasku. Zjedzony rano działa na organizm tonizująco.
  • Fragosikia ma właściwości antyoksydacyjne: oczyszcza organizm z toksyn, usuwa zanieczyszczenia z układu trawiennego oraz moczowego, reguluje poziom lipidów i cukrów we krwi.
  • Spożycie owoców zaleca się osobom mającym problemy z prostatą, cukrzycą oraz prowadzącym stresujący tryb życia.
  • Owoc jest bogatym źródłem wit. C w mniejszej ilości wit.A, zawiera aminokwasy, żelazo, potas, wapń, mangan, sód. Ze wględu na zawarte w niej cenne składniki owoce opuncji najlepiej jest zjadać na surowo, ale z umiarem - nadmiar grozi biegunką.
  • W kuchni owoce wykorzystuje się do przyrządzania marmolady, sosów do dań mięsnych, dodatków do ciast, deserów czy herbaty.
  • W przemyśle kosmetycznym ma zastosowanie do produkcji min. kremów nawilżających, natomiast w medycynie ludowej opuncję stosuje się jako formę okładów na rany skórne.

Fotograficzna instrukcja obierania owocu TUTAJ
Pozdrawiam :)



10 komentarzy :

  1. Boże jak ja bym chciała mieć ją na wyciągnięcie ręki. Znam mniej więcej jej smak z popularnego napoju "z kaktusa" (gdzie jest go cały 1%) i zielonej herbaty z dodatkiem opuncji. W prawdziwej postaci musi być obłędna, a z piersią kurczaka to już w ogóle. Ostatnie zdjęcie wygląda groźnie, szczególnie ta pierwsza "paszcza" :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 'paszcza' jest zasługą ptaszków - wiedzą jak się dobrać do dobrego :D Niebawem wrzucę przepis na 'pierś kuraczaka w sosie kaktusowym'.
      pzdr

      Usuń
  2. Jej! To musi być wspaniałe danie! Bardzo oryginalne. Ty opuncje masz na wyciągnięcie ręki, jak my śliwki czy jabłka:) Egzotyczna, ta Grecja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście tutaj krzaki opuncji rosną praktycznie wszędzie, także zgadza się są na wyciągnięcie ręki - taka rekompensata Natury za brak śliwek :)

      Usuń
  3. Cudowne właściwości, wooow! Aż chciałoby się zjeść, i to ze smakiem. I TY masz tak na wyciągnięcie ręki? Idziesz, chlast i dobroci w kuchni.... ojojoj! Podoba mi się!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chlast tylko trzeba w rękawicach zrywać :) Za pierwszym razem zerwałam gołymi rękoma, bo na pierwszy rzut oka, owoce wydały się całkiem niegoźne. Hoho ileż się ucierpialam. Kolce są malutkie i przezroczyste, ciężko dostrzec. Dłoń pokrywają w sposób nieodczuwalny,dopiero po chwili pieką, przynajmniej mnie. Nie mam pojęcia czy każdy tak reguje, także dla własnego dobra owoce lepiej zerwać, a potem oczyścić pod bieżącą wodą w rękawicach :)

      Usuń
  4. Ja zawsze miałem opory, nie byłem pewien, czy można je spożywać w każdym stadium, czy nie mają jakiś trujących składników (no, brak wiedzy niestety) lub czy nie są zagnieżdżone przez jakieś larwy (jak to ma często miejsce np. w przypadku fig). Ale chyba mnie przekonałaś. ;-) Spróbuję przy najbliższej okazji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robert bardzo słuszna uwaga.
      To czy owoc ma larwy czy też nie, to od razu widać na czubku owocu w zagłębieniu. Bardzo łatwo rozpoznać, który owoc nadaje się do spożycia, a który nie. Jeśli na czubku w otworze owocu widoczny jest choćby niewielki nalot pajęczyny, to jest to informacja, że owoc nie nadaje się do spożycia bo jakieś pasożyty znalazły sobie miejsce do wylęgu. Zdrowy owoc ma czyste wgłębienie co widać na zdjęciu ~TUTAJ
      Przy najbliższej okazji (jeśli natrafię na chory owoc) to dla porównania wstawię fotografię.

      Usuń
  5. Mam olej z opuncji i działa bardzo dobrze na plamy i blizny po trądziku, ale i te po słoneczne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cenny owoc ta opuncja
      Jagodo, serdecznie witam w moich progach :)

      Usuń